هزینه ساخت اسکلت بتنی ۱۴۰۲

به طور کلی هزینه اسکلت بتنی حدودا ۲۰-۲۵٪ از هزینه ساخت ساختمان را تشکیل می‌دهد. در این مطلب قصد داریم هزینه ساخت اسکلت بتنی در سال ۱۴۰۲ با سقف وافل در شهر آبیک را مورد بررسی قرار دهیم. هرچند مواردی که گفته می‌شود برای سایر شهرها نیز تقریبا همین است. توجه کنید که هزینه سقف تیرچه بلوک را در مطلب دیگری مورد بررسی قرار داده ایم که با کلیک بر روی عبارت آن به این صفحه هدایت خواهید شد.

عوامل موثر بر هزینه ساخت اسکلت بتنی

در ادامه مهمترین عواملی که بر هزینه ساخت اسکلت بتنی تاثیر گذار هستند را معرفی می‌کنیم:

منظم بودن سازه

هرچه پلان ساختمان متقارن تر و ساده تر باشد وزن میلگرد سازه نیز کمتر خواهد شد. هرچند یک طراح سازه کارکشته با منظم کردن پروژه به سبک سازی سازه کمک کرده و هزینه ساخت اسکلت بتنی را کاهش می‌دهد.

مثلا در پروژه ویلا طرقبه چون پلان پیچیده و نامنظمی داشتیم مصرف میلگرد مترمربعی حدود ۶۰ کیلوگرم بود. همچنین در پروژه اجرای سازه بتنی در مصلی ۲۶ با اینکه در طراحی سازه را منظم کردیم ولی از آنجایی که ستون گذاری ها کاملا نامتقارن بود میلگرد مصرفی حدود مترمربعی ۵۰ کیلوگرم بود.

طول دهانه و تاثیر آن بر هزینه اسکلت بتنی

هرچه طول دهانه ها بلندتر باشد مصرف میلگرد نیز بالاتر رفته و باعث افزایش هزینه ساخت اسکلت بتنی می‌شود. هرچند بعضا این افزایش شاید در حد ۲-۳ کیلوگرم باشد.

افزایش طول دهانه ها همچنین میتواند سقف ساختمان را نیز تغییر دهد. مثلا در پروژه رسالت از آنجایی که دهانه های متوسطی داشتیم ترجیح دادیم از سقف تیرچه بلوک استفاده کنیم در حالیکه در پروژه رسالت۲ از آنجایی که دهانه های نسبتا بلندی داشتیم تصمیم گرفتیم این پروژه را با سقف وافل طراحی کنیم.

ارتفاع سقف ها

قطعا هرچه ارتفاع سقف ها بلند تر باشد میلگرد و بتن مصرفی و همچنین قیمت دستمزد اجرای اسکلت بتنی نیز افزایش خواهد یافت.

کاربری پروژه

قبول دارید که ساختمان مسکونی در مقایسه با ساختمان تجاری یا اداری بارهای کمتری بعدا به آن وارد می‌شود؟ علاوه بر این هرچه اهمیت ساختمان بالاتر باشد طراح سازه مجبور است طرح سنگین تری طراحی کند که منجر به بالاتر رفتن هزینه اجرای اسکلت بتنی خواهد شد.

خاک و شهر محل ساخت

خاک هر منطقه ای مشخصاتی دارد که نوع آن در میزان میلگرد اسکلت بتنی تاثیر گذار است. ۴ تیپ خاک در ساختمان سازی وجود دارد که هر یک نتایج متفاوتی را در طراحی سازه در پی خواهد داشت. علاوه بر این کشور ما از نظر لرزه خیزی به ۴ منطقه تقسیم بندی می‌شود. بنابراین دو پروژه یکسان با خاک یکسان در دو شهر مختلف می‌تواند نتایج متفاوتی داشته باشد.

هزینه اسکلت بتنی در سال 1402

هزینه ساخت اسکلت بتنی هم اکنون که در فروردین سال ۱۴۰۲ به سر می‌بریم حداکثر 2.3 میلیون تومان به ازای هر مترمربع زیربنا برآورد می شود. توجه کنید که این مبلغ بدون درنظر گرفتن هزینه فونداسیون است.

برای اینکه درک بهتری از هزینه های اجرای سازه بتنی داشته باشید در ادامه این هزینه ها را تفکیک کرده ایم.

هزینه خرید میلگرد (فروردین سال ۱۴۰۲)

اصلی‌ترین هزینه اجرای اسکلت بتنی مربوط به خرید میلگرد است. معمولا ۲۵-۴۰ کیلوگرم در هر‌ مترمربع زیربنا وزن میلگرد سازه ساختمان‌های بتنی در مشهد می باشد. چنانچه بخواهید وزن میلگرد فونداسیون را هم درنظر بگیرید ۸-۱۰ کیلوگرم به عدد بالا اضافه کنید.

خرید میلگرد در هر مترمربع زیربناقیمت میلگردوزن میلگرد در هر مترمربع زیربنا
725-1160 هزار تومان29 هزار تومان۲۵-۴۰ کیلوگرم

هزینه خرید میلگرد در سازه بتنی

همانطور که می‌بینید طراحی سازه و پلان معماری پروژه بر روی میلگرد مصرفی به شدت تاثیرگذار است. بنابراین سبک سازی سازه به اقتصادی تر شدن پروژه شما کمک زیادی می‌کند.

تصویر بالا بعد از پروژه ویلا طرقبه را نمایش می‌دهد. با کلیک بر روی لینک زیر مستند ساخت این پروژه را ببینید.

مصرف بتن در سازه بتنی حدود ۰.۳-۰.۳۵ مترمکعب به ازای هر مترمربع زیربنا است. اگر می‌خواهید بتن فونداسیون را هم به آن اضافه کنید کلا ۰.۳۵-۰.۴ مترمکعب در نظر بگیرید.

هزینه خرید بتن

در محاسبات زیر قیمت بتن با رده C35 را در نظر گرفته ایم.

هزینه بتن ریزیقیمت بتنبتن مصرفی در هر مترمربع زیربنا
۳۰۰-۳۵۰ هزارتومان۱ میلیون تومان۰.۳-۰.۳۵ مترمکعب

هزینه خرید بتن در اسکلت بتنی

هزینه پمپ بتن

پمپ ثابت حدود مترمکعبی ۴۰ هزارتومان است و پمپ دکل یا پمپ هوایی بسته به شرکت بتن ۵-۷ میلیون تومان هزینه دارد. از آنجایی که هر سقف ۲ مرتبه بتن ریزی داریم (ستون + سقف) این هزینه را دو برابر درنظر میگیریم.

فرض کنید هر سقف ما ۱۵۰ مترمربع است و به ازای هر سقف ۱۲ میلیون تومان بابت پمپ بتن هزینه کنیم بنابراین به ازای هر مترمربع زیربنا حدودا 80 هزارتومان بابت پمپ بتن در سال ۱۴۰۱ باید هزینه کنید.

هزینه پمپ بتن در هر مترمربع زیربنا
۸۰ هزارتومان

هزینه جرثقیل

معمولا در قرارداد اجرای اسکلت بتنی برای هر سقف حداقل ۱ روز تامین جرثقیل (برای حمل میلگرد و قالب) بر عهده کارفرما است. سقف اول معمولا نیازی به جرثقیل ندارد. برای سقف های دوم و سوم معمولا جرثقیل ۷ تن جواب می‌دهد که تا ۳ ساعت معمولا حدود ۲ میلیون تومان هزینه دارد. برای سقف های بالاتر جرثقیل‌های بلندتری نیاز است. مثلا جرثقیل ۲۵ تن روزانه حدود ۷ میلیون تومن هزینه دارد که احتمالا برای نصف روز کار ۵ میلیون تومان هزینه داشته باشد.

اگر هزینه جرثقیل را به طور میانگین برای هر سقف ۴ میلیون تومان در نظر بگیریم و مساحت سقف را ۲۰۰ مترمربع فرض کنیم هزینه جرثقیل ۲۰ هزارتومان به ازای هر مترمربع زیربنا خواهد شد.

هزینه جرثقیل در هر مترمربع زیربنا
۲۰ هزارتومان

هزینه اجرای اسکلت بتنی

مورد مهم دیگر در هزینه ساخت اسکلت بتنی مربوط به هزینه اجرا است. منظور از هزینه اجرای اسکلت بتنی مبلغی است که بابت اجرای ستون و سقف به پیمانکار پرداخت می‌کنید. در جدول زیر قیمت اجرای اسکلت بتنی به تفکیک سقف هایی که بیشترین کاربرد را دارد آورده شده است. در این قیمت‌ها دستمزد پیمانکار + لوازم کار مثل قالب و جک و … در نظر گرفته شده و تماما بر عهده پیمانکار است.

هزینه اجرای اسکلت بتنینوع سقف
450-500 هزار تومانتیرچه بلوک
550-600 هزار توماندال بتنی – سقف وافل

هزینه اجرای اسکلت بتنی

توجه کنید این مبلغ ها مربوط به اجرای اسکلت بتنی در آبیک می‌باشد. در شهرهای دیگر ممکن است قیمت ها متفاوت باشد.

عوامل موثر بر قیمت اجرای اسکلت بتنی

  • نوع سقف : به غیر از سقف تیرچه بلوک که هزینه اجرای کمتری در مقایسه با دیگر سقف‌ها در سازه بتنی دارد مابقی سقف ها مثل دال و وافل قیمت اجرا تقریبا یکسانی دارند. در مطلب دیگری با موضوع هزینه اجرای سقف تیرچه بلوک این مورد را دقیقتر بررسی کرده ایم.
  • ارتفاع سقف : مثلا در پروژه های تجاری از آنجایی که ارتفاع سقف ها بلند است هزینه زیرسازی سقف نیز بیشتر می‌شود. در پروژه های مسکونی معمولا ارتفاع کف تا کف را ۳.۶ متر در نظر می‌شود و تا ۴ متر نیز معمولا با همان قیمت اسکلت بتنی اجرا می‌شود. اما اگر ارتفاع سقف ها از ۴-۴.۵ متر بیشتر باشد قیمت اجرای اسکلت بتنی درصدی افزایش پیدا می‌کند.
  • متراژ سقف : هرچه متراژ سقف کمتر باشد سود پیمانکار کمتر می‌شود. بنابراین اگر متراژ سقف از حدی کمتر باشد (مثلا کمتر از ۱۴۰ مترمربع) پیمانکار باید با مبلغ بیشتری پروژه را قبول کند.
  • پلان پیچیده : در برخی از پروژه های ویلا مثل پروژه ویلا طرقبه که اجرا کردیم هم پلان پیچیده بود و هم کنسول های بلندی در ارتفاع ۸ متری داشتیم که هزینه اجرای اسکلت بتنی تقریبا حدود ۵۰٪ نسبت به قیمت های معمول افزایش داشت.

قیمت دستمزد اجرای اسکلت بتنی

برخی از شرکت ها و کارفرمایان تامین لوازم کار را بر عهده گرفته و کار را به صورت دستمزدی واگذار می‌کنند. در جدول زیر قیمت دستمزد اجرای اسکلت بتنی آورده شده است. در جدول زیر تامین لوازم اجرای کار بر عهده کارفرما است.

دستمزد اجرانوع سقف
250-300 هزارتومانتیرچه بلوک
300-350 هزارتوماندال بتنی – وافل

قیمت دستمزد اجرای اسکلت بتنی

دوباره تاکید می‌کنیم که این قیمت‌ها مربوط به شهر مشهد می‌باشد. در شهرهای دیگر ممکن است قیمت‌ها کمی متفاوت باشد.

هزینه سیم آرماتوربندی و قالب بندی

سیم مفتول ۱.۵ برای آرماتوربندی و سایز ۲.۵ برای قالب‌بندی استفاده می‌شود.

هزینه در هر مترمربع زیربناقیمتسیم مصرفی در هر مترمربع زیربنا
۱۵ هزارتومان۳۰ هزارتومان۰.۵ کیلوگرم

هزینه سیم مفتول

سایر هزینه‌های ساخت اسکلت بتنی

سایر هزینه هایی که در ساخت اسکلت بتنی موثر هستند را مترمربعی ۵۰ هزارتومان درنظر میگیریم. این هزینه ها عبارت اند از :

  • نقشه بردار : برای هر سقف ۲ مرتبه حضور نقشه بردار الزامی است. مرحله اول اجرای رامکا ستون ها و مرحله دوم کنترل خیز سقف .
  • روان کننده : برای افزایش کارایی بتن استفاده از روان کننده الزامی است. در زمان نگارش این مطلب هر ۲۰ لیتری روان کننده حدود ۱ میلیون تومان قیمت دارد.
  • اسپیسر :‌ برای سقف از اسپیسرهای ۳ سانت و ۵ سانت استفاده میشود و حدودا هر عدد ۵۰۰-۱۰۰۰ تومان است.
  • پلاستیک
  • و ….

جمع کل

مبلغ به ازای هر مترمربع زیربنا
725-1160 هزار تومانمیلگرد
۳۰۰-۳۵۰ هزار تومانبتن
۸۰ هزار تومانپمپ بتن
۲۰ هزار تومانجرثقیل
550-600 هزار توماندستمزد اجرا
۱۵ هزار تومانسیم مفتول
۵۰ هزار تومانسایر هزینه ها
1740000-2275000 تومانجمع کل

جمع کل هزینه های ساخت اسکلت بتنی

توجه داشته باشید که هزینه بالا بدون در نظر گرفتن فونداسیون است. در مورد این موضوع در مطلب هزینه اجرای فونداسیون توضیح داده ایم.

در این مطلب هزینه ساخت اسکلت بتنی در سال ۱۴۰۲ را بررسی کردیم. سعی می‌کنیم این قیمت‌ها را همواره بروز نگه داریم تا بتوانید هزینه اسکلت بتنی پروژه خودتان را به طور تقریبی برآورد کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 85 = 95

پیمایش به بالا
مشاوره رایگان